Hoe het kerstgevoel bijdraagt aan meer verkopen binnen je webwinkel
25 september 2018 - 8:26, by , in Webshop, No comments

Tijdens de feestdagen in 2016 gaf een Nederlands huishouden gemiddeld €467,52 uit aan Kerstmis. Meer dan de helft van dit bedrag werd gebruikt om kerstcadeaus in te kopen. Als eigenaar van een webshop is deze periode de kans om je verkopen een boost te geven. Dit kan door een aantal strategieën in te zetten, waarbij het echte ‘kerstgevoel’ overbrengen de sleutel tot succes is.

Kerstboom met lampjes

Geef bezoekers het ‘kerstgevoel’

Een opgetuigde kerstboom, de versiering in het centrum van de stad en de gespreksonderwerpen dragen bij aan het kerstgevoel. Ook jij als online ondernemer kan een bijdrage leveren aan dit gevoel door bijvoorbeeld de homepage van de webwinkel te ‘versieren’ of een speciale landingspagina in te richten. Je brengt bezoekers in een goede stemming door ze het kerstgevoel te geven, waardoor ze eerder geneigd zijn iets aan te schaffen.

Mensen zijn tijdens de feestdagen vooral op zoek naar sinterklaas- of kerstcadeaus. Uit eigen ervaring weet je hoe lastig het soms kan zijn om een geschikt cadeautje voor iemand te vinden. Help je bezoeker met het vinden van het juiste kerstcadeau door bepaalde producten in de spotlight te zetten. Ook kun je ze richting geven door verschillende productcategorieën aan te maken, zoals:

  • cadeaus voor hem
  • cadeaus voor haar
  • cadeaus voor kinderen
  • cadeaus voor tieners
  • cadeaus voor sportfanaten
  • cadeaus voor foodlovers

Geef de klant een gevoel van urgentie

De maand december is een hectische periode. Mensen rennen heen en heer om inkopen te doen voor Sinterklaas, Kerst en de jaarwisseling.  Je speelt hierop in door iedere dag een ander product te promoten als aanbieding of door producten voor een bepaalde periode goedkoper aan te bieden. Geef je duidelijk aan wanneer deze aanbiedingen voorbij zijn, dan krijgt de bezoeker een gevoel van urgentie. Koopt hij het product vandaag niet, dan is hij waarschijnlijk te laat en loopt hij de aanbieding mis. Dit geeft bezoekers een bepaalde onzekerheid, waardoor ze sneller gaan handelen en mogelijk jouw producten afnemen.

Het is belangrijk dat je deze aanbiedingen op tijd en duidelijk communiceert via bijvoorbeeld sociale media en de nieuwsbrief. Doe alleen producten in de aanbieding die je ruim op voorraad hebt. Zo weet je zeker dat je de vraag of een groot gedeelte van de vraag aan kunt.

Last-minute shoppers

Maak gebruik van de mensen die op het allerlaatste moment alle inkopen doen voor Sinterklaas of Kerst. In de dagen vooraf kun je de volgende dingen doen:

  • Nieuwsbrief versturen
  • Sociale media posts
  • Adverteren via sociale sedia
  • Adverteren via Google AdWords
  • Adverteren via YouTube

In je nieuwsbrief, posts op social media en de online advertentie wijs je lezers erop dat ze snel hun inkopen moeten doen voor de feestdagen, voordat het te laat is. Dit geeft ze een gevoel van urgentie. Richt je je op de last-minute shoppers, dan is het belangrijk dat je producten snel levert – het liefst binnen één werkdag. Lever in de weekenden wanneer de feestdagen aan het begin van de week vallen.

Upselling bij het afrekenen

Tijdens de feestdagen hebben bezoekers interesse in producten die ze normaal gesproken misschien niet zouden kopen. Bij het afrekenen heb je een kans om nog meer producten te verkopen door bijvoorbeeld gerelateerde items aan te bieden. ‘Koopjes’ aanbieden op het moment van afrekenen werkt vaak het beste; we zijn eerder geneigd om een product van een paar euro te kopen dan een product van enkele honderden euro’s.

Kortom, er liggen voldoende kansen tijdens de feestdagen. De behoefte van mensen veranderen tijdens de feestdagen en daarbij geven mensen in deze periode meer geld uit. Speel hierop in met de juiste marketingacties. Dit vraagt om wat planning en voorbereiding, maar kan je een extra maand inkomen opleveren.

About author:

Geef een reactie

Tips & Tricks