Top 8 webwinkel trends voor 2018
Webshop op telefoon
25 september 2018 - 8:38, by , in Webshop, No comments

Op het moment van schrijven staan we aan het begin van het jaar 2018. De online wereld is dynamisch en de verwachting is dat er veel gaat veranderen in het komende jaar. Zo lanceert Google ‘Mobile First’ en gaat het aantal verkopen via sociale netwerken toenemen. Door in te spelen op de webwinkel trends voor 2018 haal je het maximale uit je webwinkel en nemen inkomsten toe.

Webshop op telefoon

1.  Start met bewegende afbeeldingen

Met bewegende afbeeldingen trek je de aandacht van de bezoeker. Het vertelt bezoekers waar ze hun aandacht op moeten vestigen wat ten goede komt aan de gebruikerservaring. Dit kan bijvoorbeeld een aanbieding zijn of een signaal dat een product bijna uitverkocht is. Je geeft de bezoeker in dit geval een gevoel van urgentie.

2. Verbeter de kwaliteit van de productfoto’s of videos

De productfoto’s spelen een belangrijke rol in het beslissingsproces van de bezoeker. Door de weergave en de kwaliteit van de productfoto’s te verbeteren, verhoog je de kans op een transactie. Zo dragen 360 graden productfoto’s bij aan een betere gebruikerservaring voor iemand die op zoek is naar kleding. Bij een espressomachine of een televisie verbetert een video waarin je uitlegt hoe alles werkt het gebruiksgemak van je webwinkel. Ook een zoomfunctie draagt bij aan een betere beleving.

3. Shoppen op sociale netwerken

Smartphonegebruikers spenderen een groot gedeelte van hun tijd op sociale netwerken. Het is duidelijk dat aanwezigheid op alle of bepaalde sociale netwerken een vereiste is. Via visuele platformen zoals Instagram en Pinterest laat je producten zien zonder dat je volgers door hebben dat je ze iets probeert te verkopen. Hiermee willen we zeggen dat het waarschijnlijk niet als hinderlijk wordt beschouwd.

Adverteer je via Facebook en Instagram, dan kun je de transactie laten plaatsvinden binnen de sociale netwerken zelf. Door het aantal klikken te beperken, haken bezoekers minder snel af tijdens het aankoopproces.

4. Google lanceert Mobile First

Het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten zoals de smartphone en de tablet is enorm toegenomen. Google lanceert daarom ‘Mobile First’, waarmee de weergave van de mobiele versie van jouw website leidend is voor je ranking binnen Google. De zoekmachine kijkt eerst naar de mobiele weergave van je website en als tweede naar de desktopversie. De weergave van je website voldoet aan de eisen wanneer deze onder andere leesbaar is, gebruiksvriendelijk is en de bezoeker in de behoeften voorziet. Kijk goed naar de mobiele versie van je webwinkel en voer verbeteringen door waar nodig.

5.Maak het afrekenen zo eenvoudig mogelijk

Met Amazon Pay en Apple Pay betalen bezoekers met één klik, wat online shoppen nog sneller en makkelijker maakt. Wanneer het afrekenen niet lukt of niet eenvoudig genoeg werkt, haken bezoekers af. Implementeer daarom oplossingen die een one-click-payment mogelijk maken en laat bezoekers maximaal één keer hun persoonlijke gegevens invullen. Zo maak je het de bezoeker eenvoudiger en verkoop jij meer producten.

6. Voice Search

Volgens Shopify worden in Google 20% van de zoekopdrachten ingesproken. Wil je ook bij gesproken zoekopdrachten bovenaan de resultaten staan, dan is voice-optimalisatie de eerste stap. Onderzoek het aantal voice zoekopdrachten en kijk goed welke woorden zij gebruiken. Net als bij de reguliere website-optimalisatie laat je deze woorden terugkomen in de titel, webteksten en metadata.

7. Toename community-led brands

Community-led brands zijn merken met een aantal producten van hoge kwaliteit, die eenvoudig te communiceren zijn via sociale netwerk kanalen. Het merk is eerlijk tegen haar klanten, ondersteunt bepaalde waarden en zijn zelfverzekerd over de kwaliteit van hun producten.

Community-led brands starten met een kleine groep consumenten, nodigen klanten uit producten te testen om verbeteringen door te voeren voordat ze groter worden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld herbruikbare lepels gemaakt van bamboe. De bamboe lepels zijn van goede kwaliteit, duurzaam en in een aantal varianten verkrijgbaar.

8. Meer verzendopties

In de dynamische en snelle wereld waar we in leven moet alles sneller en flexibeler om de behoeften van de consument tegemoet te komen. Bied de juiste verzendopties aan op basis van de behoeften en waar je klanten vandaan komen. Bij klanten uit de stad ligt dit namelijk heel anders dan bij mensen uit een dorp. Speel in op de verschillende behoeften door bijvoorbeeld op dezelfde dag te leveren of door producten op het werk af te leveren.

About author:

Geef een reactie

Tips & Tricks