Shopify

Shopify is opgericht in Ottawa, Canada. Het is met 243.000 webwinkels één van de grootste aanbieders van software voor webshops. Shopify is geschikt voor start-ups; kleinere en grotere ondernemingen die snel en eenvoudig een webwinkel willen starten.  Je hebt namelijk geen enkele technische kennis nodig om aan de slag te gaan met deze software. Zo zijn de templates klaar voor direct gebruik, zodat je jouw assortiment binnen een paar dagen al online kan hebben.

Shopify in het Nederlands

De achterkant, ook wel het dashboard of inlogscherm genoemd van je Shopify webwinkel is altijd in het Engels. Hetgeen wat jouw bezoekers te zien krijgen is in het Nederlands of Engels, afhankelijk van de gekozen template. Kies je voor een template die de Nederlandse taal niet ondersteunt dan kun je deze alsnog laten verlaten. Dit is een service die Shopify gratis aanbiedt. Shopify heeft nog geen kantoor in Nederland, wat betekent dat alle ondersteuning in het Engels is.

Hoe werkt Shopify?

Via de back-end van Shopify kun je jouw webwinkel eenvoudig bouwen, beheren en optimaliseren. Je kiest een domeinnaam, template en begint met online verkopen.

Een beknopte werkwijze van Shopify in een aantal stappen:

  • Businessplan maken
    Ongeacht welk systeem je gebruikt, een businessplan maken is wel zo handig. Onderzoek de markt, de concurrenten, je doelgroep, welke zoekwoorden ze gebruiken en maak een plan hoe je ze gaat benaderen. Stel ook financiële doelen: hoeveel geld wil je bijvoorbeeld gaan verdienen?
  • Domeinnaam bedenken en registreren bij Shopify
  • Ontwerp uitkiezen
    Kies een template uit die bij jouw visie, bedrijf en hetgeen wat je wilt uitstralen past.
  • Voeg een betalingssysteem en andere koppelingen toe
    Breid je webwinkel uit met extra koppelingen, zoals een betalingssysteem als iDeal en Mollie.
  • Contentcreatie
    Via de editor van Shopify kan iedereen eenvoudig een blogpost en nieuwe producten online plaatsen. Shopify maakt gebruik van handige tools om je content te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld per webpagina de metadata invullen. De metadata is de titel en beschrijving wat de bezoekers te zien krijgen in de resultaten van de zoekmachines.
  • Webwinkel beheer
    Houd de statistieken bij, breng nieuwsbrieven uit, bestellingen afhandelen, voorraadbeheer – het kan allemaal via de backend van Shopify.

Wanneer is deze software interessant?

Shopify is eigenlijk voor alle bestaande en nieuw webwinkels of retailbedrijven die hun producten online willen verkopen. Je kunt onbeperkt producten toevoegen, meerdere accounts aanmaken voor collega’s en de mogelijkheden op het gebied van ontwerp zijn relatief groot. Dit maakt Shopify geschikt voor kleine tot middelgrote retailbedrijven en webwinkels.

Shopify review: de voor- en nadelen

Kijk goed naar de voordelen en de aandachtspunten, voordat je besluit of Shopify de juiste software voor jouw webshop is.

De voordelen op een rijtje:

  • Domeinregistratie en hosting inbegrepen: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de laadtijd van Shopify websites vrij kort is. Een goed teken dus.
  • Alle noodzakelijke functionaliteiten inbegrepen: denk hierbij aan producten toevoegen of wijzigen, voorraadbeheer, een template uitzoeken en bewerken en website statistieken bijhouden. Hier heb je geen specifieke kennis voor nodig.
  • Gericht op de Nederlandse markt: eenvoudig om iDeal als betalingsmogelijkheid toe te voegen en Nederlandse btw te vermelden in de prijs.
  • Uitstekende service: gebruikers zijn over het algemeen erg tevreden over de klantenservice. De klantenservice is 24/7 via de telefoon of per e-mail te bereiken. Let er wel op dat hier alleen Engels gesproken wordt.
  • SEO-vriendelijk: eenvoudig de SEO-elementen invullen zoals de metadata en beschrijvingen van afbeeldingen. Ook zijn Shopify websites 100% te indexeren door zoekmachines. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines.
  • Templates en add-ons mogelijkheden: de mogelijkheden zijn groot. Voor de meeste nichemarkten is er een geschikte template beschikbaar, die je verder uitbreid met add-ons extensies. Via het ‘drag en drop’-systeem pas je eenvoudig het design van een webpagina aan.

Aandachtspunten:

  • De mogelijkheden zijn groot, maar niet oneindig – wanneer je iets ongebruikelijks wilt, kan het een lastig verhaal worden. Je bent beperkt tot de mogelijkheden die in de template zitten.
  • Zoekmachine-optimalisatie zelf doen – je bent zelf verantwoordelijk voor het realiseren van hoge posities in de zoekmachine. Enige kennis van zoekmachine-optimalisatie is dus een vereiste.
  • De prijzen liggen relatief hoog – je betaalt een maandelijks bedrag. De hoogte hangt af van het gekozen pakket. Daarnaast betaal je een vergoedingen bij betaling met een creditcard en kosten bepaalde extensies geld.

Het bouwen, beheren en optimaliseren van een webwinkel wordt met Shopify een stuk makkelijker. Vergeet echter niet dat er meer moet gebeuren om een succesvolle webwinkel op te starten. Denk aan:

  • Conversie-optimalisatie: zoekwoordanalyse, analyse gedrag bezoekers en aanpassingen om je website op het gebied van gebruik laten voldoen aan de verwachtingen van je klanten. Dit is eigenlijk een voortdurend proces.
  • SEO-marketing: het opbouwen van een linkprofiel. Dit is een verzameling van backlinks. Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Een uitgebreid linkprofiel draagt bij aan een hogere ranking in Google.
  • Naamsbekendheid: bouw online een betrouwbaar imago op en zorg ook dat je goed te vinden bent via social media.

Verschillende pakketten

Je kunt Shopify voor 14 dagen gratis proberen. Wil je deze software daarna blijven gebruiken? Maak dan een keuze uit één van de onderstaande pakketten:

  1. Basic Shopify: onbeperkt aantal producten, 24/7 support, transactie fee = 2%, gratis een SSL certificaat, diverse betalingssystemen toevoegen, kortingscodes en nieuwsbrieven.
  2. Shopify: dezelfde functionaliteiten als het basis pakket met uitgebreide webwinkel statistieken, gebruikmaken van cadeaubonnen en marketingcampagnes gericht op bezoekers die een bestelling begonnen zijn, maar deze nooit betaald hebben. Transactie fee = 1%.
  3. Advanced Shopify: dezelfde functionaliteiten als Shopify, uitgebreide verzendmogelijkheden en berekening van deze kosten en meer mogelijkheden op het gebied van design. Transactie fee = 0.5%.

Heb je na het lezen van deze Shopify review nog steeds geen idee welke webshop software het beste bij je past? Neem contact op met onze ervaren specialisten voor vakkundig advies.