Webshop marketing

Als eigenaar van een webwinkel ben je eigenlijk constant op zoek naar mogelijkheden om het aantal verkopen te verhogen. Daarnaast wil jij je graag onderscheiden van de concurrentie. Daarom is het belangrijk om, naast de content en het verdere beheer van je webshop, ook genoeg aandacht te besteden aan je marketing. Op dit gebied zijn er veel dingen die je kunt ondernemen. Wij zetten de meest efficiënte inspanningen voor je op een rijtje.

Webshop marketing: een overzicht van de mogelijkheden

Bij online marketing maken we onderscheid tussen gratis en betaalde marketing. Het is mogelijk om alleen met behulp van gratis marketing een succesvolle webwinkel op te zetten. Gratis mogelijkheden kunnen zijn:

  1. Zoekmachine-optimalisatie
  2. Social media
  3. E-mailmarketing

Maar soms wil je een boost zien in het aantal converterende bezoekers. Je hebt dan de volgende mogelijkheden:

  1. Google AdWords campagne opzetten (inclusief remarketing)
  2. Affiliatie netwerken (inclusief kortingscodes)

1. Zoekmachine-optimalisatie

SEO, ook wel bekend als zoekmachine-optimalisatie, pas je toe omdat je graag een hogere positie wilt in de zoekresultaten van Google. Wees daarom ook heel specifiek in de zoektermen die jij gebruikt voor je webshop. Op deze manier kan jouw doelgroep ook jou beter vinden en is de kans op conversie hoger. SEO toepassen in je content kost alleen wel wat tijd, energie en geduld. Het kan een tijdje duren voordat je concreet resultaat ziet.

Zoekmachine-optimalisatie werkt als volgt:

  1. Zoekwoordanalyse: bepaal welke zoekwoorden interessant voor je webwinkel zijn en waar je op gevonden wilt worden.
  2. On-page elementen: laat deze zoekwoorden terugkomen in de titels, webteksten, metatitels- en omschrijvingen.
  3. Off-page: linkverwijzingen vanaf externe websites die relevant aan je webwinkel zijn, bepalen voor een groot gedeelte de posities in de zoekmachines.

2. Social media

Wij hoeven je vast niet uit te leggen hoe belangrijk het is dat je aanwezig bent op sociale netwerken, zoals Facebook en  Instagram. Het biedt de mogelijkheid om jouw verhaal, kennis, leuke teksten en producten gratis met je volgers te delen. Vanaf de sociale netwerken verwijs je naar je webwinkel, wat tot meer bezoekers kan leiden.

De sociale netwerken zijn een absolute must voor het opbouwen van een relatie met bestaande klanten, maar ook om je te laten vinden door nieuwe klanten. Maak een plan, post regelmatig iets en zoek de interactie met je volgers op.

Naast een gratis account is het ook mogelijk om gericht te adverteren op Facebook en Instagram. Ook kun je de producten uit je webshop verkopen via Facebook.

3. E-mailmarketing

E-mailmarketing is een vak apart binnen online marketing. Via je webwinkel verzamel je e-mailadressen van bezoekers. Vervolgens stuur je geabonneerden eens in de zoveel tijd een mailtje met interessante aanbiedingen en welke blogs er onlangs zijn verschenen op je website. Houd in dit geval wel rekening met de regelgeving omtrent de AVG.

Tegelijkertijd is dit weer een mooie gelegenheid om je verhaal te vertellen, wat de relatie met je lezers ten goede komt. Mensen ontvangen veel mailtjes op een dag en lezen jouw nieuwsbrief niet wanneer deze te commercieel is. Wees creatief, deel interessante weetjes en vertel je verhaal.

Een succesvolle e-mailcampagne opzetten kost tijd. E-mail adressen verzamelen, nieuwsbrieven opstellen, analyseren en evalueren behoren tot de werkzaamheden.Heb je hier geen tijd voor, maar lijkt een e-mailcampagne de perfecte manier om betere relaties met klanten op te bouwen en meer conversies te krijgen? Neem dan contact met ons op.

4. Google AdWords campagne opzetten

Het opzetten van een Google AdWords campagne is om verschillende redenen een interessante optie. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden met een hoge concurrentie, waardoor topposities via SEO lastig te realiseren zijn. Ook is het mogelijk om heel gericht te adverteren via YouTube.

De mogelijkheden voor het opzetten van een campagne:

  • Tekstadvertentie in het zoeknetwerk van Google
  • Adverteren met een banner in het displaynetwerk van Google (bijvoorbeeld YouTube, Gmail en partnerwebsites zoals nu.nl).
  • Google Shopping
  • YouTube
  • Google App Store
  • Remarketing

Denk goed na over wat je met de campagne wilt bereiken. Bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer conversies of het bereiken van bezoekers die eerder jouw website verlaten hebben (gebruik dan remarketing).

5. Affiliate marketing

De bezoekers van websites gerelateerd aan jouw webwinkel kunnen potentiële klanten zijn. Met affiliatie promoten zij jouw producten en ontvangen een commissie voor iedere verkoop die via deze weg tot stand komt.

Een sale wordt getraceerd door een affiliatie werk zoals Daisycon of Tradetracker. Dit is de middenpartij tussen de webwinkel (de adverteerder) en de publisher (zoals een persoonlijke blog) gezien kan worden. Je bepaalt zelf welke websites de producten uit jouw webshop wel of niet mogen promoten. Het voordeel is dat je alleen geld betaald wanneer er ook daadwerkelijk iets verkocht wordt. De publishers doen het werk voor je.

Kunnen wij je helpen met de marketing van je webshop?

Dit was slechts een greep uit de marketing inspanningen waar je uit kunt kiezen voor je webshop. Wij begrijpen goed dat jij hier helemaal geen tijd voor hebt. Ondertussen wil je toch graag het maximale uit je webwinkel halen.

Geen zorgen, wij helpen je met het opzetten van marketingacties voor het verkrijgen van meer relevante bezoekers en conversies. Meer weten? Neem vandaag nog contact met ons op!